Orlov kasač: Izdržljiv, brz i snažan konj koji je zbog ratova zamalo nestao

Vreme čitanja: oko 3 min.

Grof Aleksej Orlov bio je zaštitnički nastrojen prema konjima koje je brižljivo uzgajao, čak je prodavao samo kastrate, ali se posle njegove smrti tradicija promenila i pastuvi su prešli u ruke privatnih vlasnika

Foto: Shutterstock

Orlov kasač je nekada bio cenjena ruska rasa konja, ali su različiti ratovi i promene u kulturi ugrozili njegov opstanak.

Kao kombinacija brzine, snage, izdržljivosti i prijatnog temperamenta, ovaj svestrani konj je odličan izbor za mnoge jahače - ako ga danas uopšte pronađu. Pažljiv i selektivan uzgoj Orlovog kasača otpočeo je još pre nekoliko stotina godina. Entuzijasti i ljubitelji rase rade na tome da obezbede da ovaj konj opstane u vekovima koji dolaze.

Istorija i poreklo

Orlovog kasača, najpoznatiju rasu konja u Rusiji koja je nastala između 1775. i 1784. godine, stvorio je grof Aleksej Orlov, koji je želeo izdržljivo i brzo grlo sa lakim upregom. Ovaj konj je morao da izdrži oštru rusku klimu i da bude dovoljno zdrav da putuje drumovima lošeg kvaliteta.

Na ergeli “Hrenovski” u selu Hrenovo počeo je uzgoj rase kasača, ukrštanjem arapskih, danskih i holandskih konja. Čak 3.000 grla je bilo u uzgojnom programu.

Veruje se da je predak rase bio sivi arapski pastuv Smetanka.

Orlov je testamentom tražio da posle njegove smrti konje ne vode van zemlje, da ih ne ukrštaju i ne prodaju drugim farmama u Rusiji. Želja mu nije ispunjena. Krajem 19. veka počelo je ukrštanje američkih i orlovskih konja, ali je rezultiralo neuspehom, pa čak i ugrožavanjem rase. Čistokrvni uzgoj obnovio je Orlovog kasača i izrodio grla koja su ostala upamćena po takmičenjima, osvajajući nagrade i postižući rekorde.

Orlov kasač je postao popularan trkački konj sredinom i krajem 19. veka i nadmašio najbolje konje u Rusiji i Evropi. Iako je njegov uzgoj obustavljen tokom građanskog rata, nastavljen je početkom 20. veka. Orlov kasač bio je poljoprivredni i transportni konj koji se našao pred izazovima Drugog svetskog rata.

Krajem 20. veka osnovan je Međunarodni komitet za zaštitu Orlovog kasača radi očuvanja rase. Danas 12 ergela u Rusiji i tri farme u Ukrajini uzgajaju ove konje.

Izgled i osobine

Orlov kasački konj je veliki, skladno građen mišićavi konj, koga često nazivaju nežnim divom. Njegova visina je od 155 do 170 cm, a težina oko 500-600 kilograma.

Viđa se u beloj i sivoj boji, ređe u boji lovora, crnoj i crvenoj.

Polno zreo postaje sa 4-5 godina, kad i daje potomstvo.

Nije agresivan, ali je energičan, prijateljski raspoložen, poslušan i uživa u treninzima i obuci. Njegov miran temperament je idealan za jahače, ali i početnike, odličan je radni i sportski konj. Brzina i izdržljivost čine ga odličnim za kombinovanu vožnju. Izuzetan je kasač.

Mirna priroda Orlovog kasača je idealna za seanse hipoterapije i tretmane jahanja za osobe s mentalnim poremećajima i mišićno-koštanim oboljenjima.

Budućnost rase je u rukama ruskih ergela. Ove farme imaju samo oko 800 kobila, što znači ugrožen opstanak u najavi.

Ishrana i zdravlje

Orlov kasač je veoma izdržljiv i lako se prilagođava stajskom i pašnjačkom životu. Mnoge ergele uzgajaju ove konje napolju, u krdima. Orlovi kasači mogu da prežive samo na pašnjacima, a ako kvalitetna paša nije dostupna, potrebna im je dopuna senom ili žitom.

Orlov kasač je izdržljiv i zdrav konj. Inteligentan je i prijatnog karaktera i veoma pogodan za mnoge jahače, uključujući početnike. Nema velike prohteve za negom, ali kao i svi konji, ima koristi od redovnog timarenja. Njegov životni vek je oko 30 godina.

Šampioni i poznati Orlovi kasači

Smetanka je bio arapski pastuv i, kako se veruje, predak rase, uzgajan je godinu dana i dobio je pet konja: svim Orlovim kasačima se mogu pratiti svoje krvne loze do Smetanke.

Orlov kasač Krepiš postavio je rekord početkom 20. veka u trci na 1600 metara i zaradio titulu "konja veka“ zbog postizanja neverovatne brzine.

Pion, izuzetan pastuv Orlovog kasača, postavio je rekord na 3.200 metara, a sivi Ipik i danas drži rekord u trci na 2.400 metara.

(Telegraf.rs)