Više od 50 nepoznatih vrsta pronađeno u netaknutim morskim ekosistemima u blizini Uskršnjeg ostrva

Novootkrivena stvorenja nisu "prezadovoljna" zato što su primećena

Bića iz morskih dubina Foto: Shutterstock/Diego Grandi

Desetine novih vrsta otkrivene su duž grebena Salas i Gomez kod obale Rapa Nuija, udaljenog Uskršnjeg ostrva u Pacifiku, poznatog po ogromnim kamenim Moai ljudskim kipovima, a među nikada ranije viđenim stvorenjima su lignje, ribe, korali, mekušci, morske zvezde, "stakleni" sunđeri, morski ježevi, rakovi i jastozi, piše Iflscience.

Nova morska bića otkrivena su tokom nedavne ekspedicije Šmit instituta u kojoj se istražuje podvodno okruženje unutar Tihog okeana, duboko uz obalu Čilea. Na grebenu Salas i Gomez, delu lanca od 110 vulkanskih podvodnih planina, ekipa je identifikovala 160 različitih vrsta, od kojih se najmanje 50 smatra novim u nauci. Istraživači su naišli na životinju koja živi na najvećoj dubini, ali je zavisna od fotosinteze: to je leptoseris, poznat kao "naborani" koral.

Koral leptoseris Foto: Shutterstock/SaltedLife

"Uočavanje različitih ekosistema na pojedinačnim podmorskim planinama naglašava važnost zaštite čitavog grebena, a ne samo nekoliko podmorskih planina", izjavila je dr Erin E. Iston, glavna naučnica u Šmit institutu i docent na Univerzitetu Teksas Rio Grande Valley. Ona je dodala da se tim nada da će podaci prikupljeni iz ove ekspedicije pomoći u uspostavljanju novih zaštićenih morskih područja, uključujući i otvoreno more na grebenu Salas i Gomez.

Uporedo sa praćenjem živih bića, ekspedicija je izvršila hidrografsko istraživanje geografskih karakteristika morskog dna. Ukupno je mapirano 78.000 kvadratnih kilometara morskog dna, uključujući šest podmorskih planina koje još nisu bile dokumentovane. Podmorska planina je podvodna planina sa strmim stranama koje su obično ostaci ugašenih vulkana. U širokom otvorenom okeanu, oni služe kao "košnice" biodiverziteta, pružajući površine za dubokomorske korale, sunđere, ribe, glavonošce i rakove. Podmorske planine, poput onih koje se nalaze u grebenu Salas i Gomez, služe i kao vitalno "stajalište" za migratorna morska stvorenja kao što su kitovi, morske kornjače, sabljarke, tune, ajkule...

Ovo je druga ovogodišnja ekspedicija Instituta za okean Šmit na greben Salas i Gomez: februara 2024, njihovo prvo putovanje u tu oblast otkrilo je 100 novih vrsta, uključujući korale, "staklene" sunđere, morske ježeve, amfipode i jastoge.

Istraživači su opisali ekosisteme ovog regiona kao netaknute: sada imaju dokaze da pokažu njihove jedinstvene biodiverzitete i nadaju se da region može dobiti potrebnu zaštitu da bi tako i ostalo.

"Zapanjujuća staništa i životinjske zajednice koje smo otkrili tokom ove dve ekspedicije su dramatičan primer koliko malo znamo o ovoj udaljenoj oblasti", objasnio je dr Havijer Selanes sa Katoličkog univerziteta del Norte. "Ove ekspedicije će pomoći da se svet upozori na ekološki značaj ovog područja kako bi se ojačala strategija zaštite unutar zaštićenih voda, ali i izvan njih".