Naučnici upozoravaju: Crni labud može biti potpuno uništen virusom gripa za samo tri dana!

Genetski zapis ove ptice čini je izuzetno ranjivom: iako "kod" za zaštitu od avijarne influence postoji, iz nekog razloga “zaboravi” da se aktivira

Crni labud i ptičiji grip Foto: Pixabay

Genetski “kod” australijskog crnog labuda (Cygnus atratus) čini ga izuzetno ranjivim na viruse.

Jedan od fatalnih po njih bio bi ptičiji grip, izveštavaju istraživači sa Univerziteta "Kvinslend", a prenosi Sciencealert. Smatra se da je pretnja toliko ozbiljna da bi mogla u potpunosti da uništi ovu divnu vrstu. Ovo otkriće obelodanjeno je nakon što je karakteristični genom ptice po prvi put izdvojen 2021. godine. Obično bi ovakvo dostignuće bilo razlog za slavlje iz naučne perspektive. Ipak, poređenje crnih labudova sa blisko povezanim belim labudovima sa severne hemisfere otkrilo je da određeni ključni imuni geni nedostaju u DNK crnih ptica.

Ove ptice nisu bile izložene patogenima koji već desetkuju pripadnike iste vrste izvan jugoistočne i jugozapadne Australije, područja u kojima prvenstveno žive i izvode mladunce.

„Labudovi sa ovim nedostatkom su izuzetno osetljivi na visokopatogenu ptičiji grip: ako se razbole, mogu da uginu u roku od tri dana“, kaže mikrobiolog Kirsti Šort sa Univerziteta "Kvinslend" u Australiji.

Podaci pokazuju da je imuni sistem crnog labuda takav da bi njihov opstanak bio pod znakom pitanja ukoliko bi se bilo koja virusna infekcija ptica uspostavila u njihovom prirodnom prebivalištu.

Istraživački tim uporedio je gene crnog labuda sa genima nemog labuda (Cygnus olor), koji se viđa na severnoj hemisferi. U potrazi za razlikama upoređeno je ukupno desetine hiljada njihovih gena. Otkriveno je da se klasa proteina iz porodice receptora 7 (TLR7) ne aktivira kako bi trebalo. Ovi delovi genoma su povezani sa zaštitom od ptičjeg gripa i drugih patogena. Drugim rečima, gen za zaštitu od virusa ptičijeg gripa postoji, ali se ne uključuje kada je potrebno.

Istraživači su identifikovali i potencijalno opasan inflamatorni odgovor na infekciju.

„U Australiji trenutno nema HPAI, ali se on proširio iz Azije u Severnu Ameriku, Evropu, Severnu Afriku i Južnu Ameriku. Kad je dospeo na nove lokacije, kao što su Čile i Peru, hiljade divljih morskih ptica su nestale”, dodaje Šort.

Tokom istraživanja, autori studije su identifikovali još jedan gen - SLC45A2 - koji bi mogao biti odgovoran za boju perja crnih labudova. U stvari, kako mutacije ovog gena dovode do gubitka pigmenta (isti gen je ranije bio povezan sa albinizmom kod ljudi), to sugeriše da je beli labud novija varijanta i da su labudovi predaka obe vrste bili - crni!

Dobra vest je da će novo saznanje o ranjivosti ovih ptica pomoći u naporima da se one zaštite: bilo kroz selektivni uzgoj, ili kroz tretmane imunoterapije, TLR7 "jaz” u imunološkoj odbrani mogao bi biti popunjen.

U ovom trenutku, zaštitari ptica nisu previše zabrinuti za opstanak crnog labuda, jer njegova svetska populacija iznosi milion. Međutim, ovaj broj bi se mogli drastično promeniti u veoma kratkom vremenskom periodu.

„Rizik za jednu od najjedinstvenijih i najlepših ptica Australije je realan i moramo biti spremni da je zaštitimo“, kategorično je izjavila Šort.