Novo naučno istraživanje kaže da mačke komuniciraju pomoću bakterija koje žive u njihovim zadnjicama

Analizom izlučevina iz analnih žlezda mačaka utvrđeno je da bakterije u mačijem anusu i oko njega proizvode jedinjenja koja isparavaju i emituju mirisne "informacije" ostalim mačkama

Mačka Foto: Pixabay/claude05alleva

Naučnici sa Kalifornijskog univerziteta u Dejvisu otkrili su da životinje imaju složen sistem komunikacije, a jedan od načina na koji "pričaju je emitovanje mirisa.

Analizom izlučevina iz analnih žlezda 23 mačke koje su učestvovale u istražvanju, utvrđeno je da postoji korelacija između nekih vrsta bakterija i određenih molekula mirisa. Nalazi nagoveštavaju da bakterije u mačijem anusu i oko njega proizvode organska jedinjenja koja isparavaju i emituju određeni miris koji prenosi vitalne informacije ostalim mačkama, piše Sciencealert.

U studiji koju je vodila evoluciona ekološkinja Koni Rohas, mlade i stare mačke pokazale su neznatno različite nivoe određenih bakterija u sekretu analnih žlezda, verovatno zbog prirodnih promena koje se dešavaju u njihovim telima, kao što je bolest ili narušen imunitet.

Iako je količina uzoraka premala da bi se ove pretpostavke smatrale pravilom, istraživači su primetili razlike u mikrobnim markerima u anusima gojaznih mačaka i onih koje žive samo u zatvorenom prostoru.

Za sada nije jasno da li izloženost mačke spoljašnjim elementima, kao što su paraziti, ili pojedine promene u organizmu, popuz narušenog zdravlja srca, na neki način menjaju bakterijski sastav i miris koji emituje iz zadnjeg dela tela.

Naučnici još nisu sigurni da li ove promene utiču na miris koji mačke emituju. Istraživači su tokom eksperimenta identifikovali samo bakterijske taksone ili genetske puteve koji su potencijalno bili uključeni u proizvodnju mirisa.

Miris je očigledno jedan od najbitnijih produkata tela pomoću koga komunicira veliki broj životinja, a način na koji se ovi nevidljivi signali šalju i primaju je jedinstven za razumevanje interakcija u prirodi.

Mačka Foto: Pixabay/felicialuciana

I pored toga, naučnici su poprilično zanemarili značaj čula mirisa među pojedinim vrsta, kao što su ptice. U pojedinim udžbenicima i dalje stoje tvrdnje da ptice ne koriste čulo mirisa, uprkos nedavnim intenzivnim istraživanjima koja pokazuju da je ta pretpostavka pogrešna. Godine 2019. otkriveno je da su bakterije koje žive u telu ptica pevačica direktno odgovorne za proizvodnju hemijskih znakova, verovatno u ritualu udvaranja, i tada je prvi put utvrđena sistematska uzročna veza između bakterija i mirisa. Isto tek treba da se dokaže za većinu drugih životinja.

Čak i čovek, koji nema tako moćno čulo mirisa kao životinje, zahvaljujući nosu i čulu njuha može da identifikuje pojedine promene u organizmu: čak su i neki znaci bolesti povezani sa ispoljavanjem izražajnijih mirisa.

Naučni tim istakao je četiri bakterije koje će se istraživati, jer su povezane sa mirisima iz analnih žlezdi mačaka. Na listi su: Corynebacterium frankenforstense, Proteus mirabilis, Lactobacillus johnsonii i Bacteroides fragilis. Poslednja bakterija na spisku je izolovana u analnoj žlezdi divlje bengalske mačke u prethodnoj studiji.

Zahvaljujući ovom istraživanju, jednog dana možda ćemo saznali šta mačke "govore" jedna drugoj kada "pričaju svojim zadnjim trapovima"...